Olvasási idő: 5 perc
Szerző: Szikora Tamás
A Formula-1 le sem tagadhatná európai gyökereit, de miért is tenné? A versenynaptárban jó néhány olyan helyszín megtalálható, melyhez számtalan érzelmes pillanat köti a rajongókat, miközben mindegyik pályának megvan a sajátossága, ami egyedivé és kihagyhatatlan úticéllá teszi a szurkolók számára. Mutatunk néhányat ezek közül.
Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg.
Facebook és Instagram
A vörös köd
Olaszország azon szerencsés nemzetek közé tartozik, amelyik két futamot is a magáénak tudhat. Az ősz beköszöntével a száguldó cirkusz Monzába látogat, hogy ott tartsák meg az Olasz Nagydíjat, de a helyieknek nem muszáj eddig várniuk, mivel tavasszal Imolában rendezik meg az Emilia-Romagna-i Nagydíjat.
Az itt található Autodromo Enzo e Dino Ferrari pályán egy ízben, 1980-ban rendezték meg az olaszok futamát, utána pedig 2006-ig San Marino-i Nagydíjként hivatkoztak rá, míg a mostani elnevezés a 2020-as visszatérés óta hatályos. Az izgalmakban nincs hiány, ha erről a pályáról van szó, amely a város látványosságának számít, de sajnos a történelem során tragédiákat is láthatott már a közönség. Az 1994-es eseményekre a legtöbben fekete hétvégeként emlékeznek, mivel két pilóta, Roland Ratzenberger és a legendás Ayrton Senna is életét vesztette akkor, utóbbi a Tamburello kanyarban, amely azóta sok rajongó zarándokhelye lett.
Buongiorno Tifosi dall’@autodromoimola ☀️
Iniziamo ufficialmente il weekend 🏎#essereFerrari🔴 #ImolaGP 🇮🇹 pic.twitter.com/bU76Syj9Ik
— Scuderia Ferrari HP (@ScuderiaFerrari) April 16, 2021
Repülőút az Emilia Romagna Nagydíjra (2023.05.19. – 05.23.) 396.000 forinttól
Habár sokan gondolják úgy, hogy Monza a Ferrari igazi hazája, Imola közelebb áll a szívükhöz, hiszen székhelyük, Maranello mindössze 80 kilométerre található innen, ráadásul az évek során sok szép emlékük lehetett innen. Michael Schumacher, Didier Pironi és Adrian Tambay révén összesen nyolcszor ünnepelhettek, utoljára viszont 17 éve volt erre alkalmuk. Monzában már más a helyzet, ott 19 alkalommal fordult elő, hogy valamelyik Ferrari látta meg elsőként a kockás zászlót, de ebben nagy szerepet játszik, hogy 1950 óta egy kivétellel mindig itt rendezték az Olasz Nagydíjat
It could only be Monza 💚🤍❤️#ItalianGP #F1 pic.twitter.com/9p9Bfedqda
— Formula 1 (@F1) September 11, 2022
A versenyhétvége során kihagyhatatlan látnivaló az oválgyűrű, ami egykoron a pálya részét képezte, ma pedig már csak látványosságként és a történelem egy jókora darabkájaként szolgál, de aki szereti a Formula-1-et, annak érdemes a saját szemével megtekinteni. Ugyanide vehetők a futam utáni pillanatokat, amikor a teljes célegyenes megtelik a sportágat imádó emberekkel és persze főként a Ferrari szurkolóival, akik semmihez sem fogható hangulatot varázsolnak a díjátadó ceremónia idején.
Repülőút az Olasz Nagydíjra (2023.09.01. – 09.04.) 289.000 forinttól
Az Eau Rouge varázsa
A Circuit de Spa-Francorchamps a naptár leghosszabb pályájának számít a maga 7,004 kilométeres hosszával, ami 1950 óta mindig különleges kihívást jelentett a résztvevőknek, főként a jelentős szintkülönbségek miatt. Az egyediségét az adja, hogy az Ardennek erdeiben fekszik, a tempós kanyarok által pedig mindig látványosak itt a versenyhétvégék. A televíziós közvetítések ma már tényleg elég részletgazdagok és sok mindent visszaadnak abból, ami a helyszínen történik, ám egészen más érzés, amikor személyesen tapasztaljuk meg, ahogyan Spa-ban elhaladnak előttünk az F1-es autók.
Ez különösen az Eau Rouge és a Radillon kanyarok esetében igaz, mivel itt egy meredek emelkedőn kell hatalmas sebességgel kijönni egy bal-jobb-bal kombinációból, amit a szerencsésebbek akár egészen közelről élvezhetnek. Ez a versenyek során is óriási élmény, de még inkább az, ha egy időmérő edzést tekintünk meg ennél a szekciónál, mivel ilyenkor a pilótáknak egy körön kell igazán gyorsnak lenniük és a versenygépek is jobban szétszóródnak a pályán, tehát kevesebb az üresjárat.
Flat out at Eau Rouge on a slick surface 😮
Lewis Hamilton tests the limits in FP2 💪#BelgianGP #F1 pic.twitter.com/2g54y93V7R
— Formula 1 (@F1) August 26, 2022
Az első balos elnevezése szintén egyedülálló, hiszen az Eau Rouge valójában vörös vizet jelent franciául, utalva ezzel a kanyar alatt lévő Eau Rouge-patakról, amely tényleg vöröses színben pompázik a víz által kimosott kőzeteknek köszönhetően.
Az „Orange Army” otthona
A Ferrari miatt Olaszországban igazi őrület tapasztalható, de egy konkrét pilóta, nevezetesen Max Verstappen révén ugyanez a helyzet Hollandiában. A Holland Nagydíj és a versenynek otthont adó zandvoorti pálya szinte az egyik legbiztosabb pontja volt a sportág kalendáriumának 1985-től viszont egy nagyon hosszú szünet következett. Ennek a 2021-es visszatérés vetett véget, ami már egy évvel korábban is megtörténhetett volna, ám ennek a pandémia tett keresztbe.
Ez valahol jól jött ki, mivel két évvel ezelőtt Verstappen fantasztikus formába került, azóta pedig mindkétszer győzni tudott a hazai közönsége előtt. Ez tényleg csak keveseknek adatik meg, főként olyan hangulatban, amit a holland szurkolók varázsolnak számára. A kétszeres világbajnok miatt igazi eufória uralkodik náluk, amit jól bizonyít, hogy távolabbi helyekre is elkísérik a leghűségesebb rajongói, ha pedig valaki már találkozott élőben a narancsba öltözött Verstappen-szurkolókkal, akkor sejtheti, mire számíthat Zandvoortban. Amikor az energiaitalosok versenyzője a pályán küzd, a tömeg szinte egyszerre lélegzik és úgy örülnek minden egyes apró sikerének, mintha éppen gólt lőtt volna a holland labdarúgó válogatott.
Repülőút a Holland Nagydíjra (2023.08.25. – 08.28.) 549.000 forinttól
A versenynaptár koronája
Monaco egyedi és kihagyhatatlan, ha Európa leghagyományosabb helyszíneiről van szó. A hercegségben rendezett versenyeknek már az F1-es világbajnokság létrejöttét megelőzően is nagy hagyománya volt, mivel az első nagydíjat még 1929-ben rendezték, a miniállam utcáin kialakított pálya vonalvezetése pedig nem igazán változott az évek során.
Egy olyan versenyhétvégéről van szó, mely több dologban is eltér a megszokottól. A pályán csak kevés és szűk méretű bukóterek találhatók, így a pilótáknak folyamatos, magasfokú koncentrációra van szükségük, miközben csodálatos helyen, a tenger mellett versenyezhetnek, az izgalmakra pedig általában nem lehet panasz. Itt szinte mindig történik valami váratlan, a hibákat pedig gyakorlatilag lehetetlen következmények nélkül megúszni. A nézők szempontjából is egyedi helyzet alakulhat ki, hiszen nemcsak a lelátókra vehetünk jegyet, a szerencsésebbek és a tehetősebbek a szállásuk, vagy a lakásuk erkélyéről is közelről figyelhetik a történéseket.
Monacóban győzni óriási presztízs értékkel bír, mivel egy lassan 100 esztendőnyi történelemmel bíró versenyről van szó, ahol az igazi legendák majdnem mind nyerni tudtak, de olykor meglepetés győzelmeket is láthatott a közönség. Aki ellátogat erre a nagydíjra, az garantáltan nem fog csalódni, hiszen pompás és fényűző körülmények között láthat egy minden tekintetben különleges futamot.
Repülőút a Monacói Nagydíjra (2023.05.26. – 05.29.) 539.000 forinttól