Bakancslistás versenypályák – 1. rész

Olvasási idő: 4 perc

Szerző: Szikora Tamás

Az idei évre a Formula-1 rekordhosszúságú naptárral rukkolt elő, amiben jó néhány különleges nagydíj helyet kapott. Ezek között vannak igazi klasszikusok, néhány igazán jellegzetes pálya, de 2023-ban hosszú időt követően egy olyan városba is ellátogat a mezőny, amelyet mindenki jól ismer. Bemutatunk három olyan helyszínt, ahol a versenyhétvégék idején semmihez sem hasonlítható élményekkel gazdagodhatnak a szurkolók.

Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg.
Facebook és Instagram

Ahol minden elkezdődik

A Bahreini Nagydíj sok szempontból kiemelkedik a naptárból. A 2000-es évek elején a sportág próbált új területeket meghódítani, végül 2004-ben Bahreinben zajlott le az első Közel-Keleten megrendezett futam. Azóta ez a helyszín már több emlékezetes sztorinak is kiindulópontja lett, miközben a logisztikát tekintve is nagy terhet vesz le a csapatok válláról. Ugyan a legendás pályamérnök, Herman Tilke által tervezett aszfaltcsík a sivatag közepére épült, így nagy kihívást okoz a csapatoknak, ennek ellenére a meleg és száraz időjárás által a szezont megelőző tesztek egyik megszokott helyévé vált, miközben Bahrein az utóbbi években többször is szezonnyitóként szerepelt a naptárban.

Ez most sem lesz másképp, szóval könnyen lehet, hogy egy újabb korszakos eseménynek lesz alappillére. Így volt ez Fernando Alonso első Ferrarival szerzett futamgyőzelme esetében 2010-ben, de itt indult el igazán Lewis Hamilton és Nico Rosberg hihetetlen csatája is a Mercedesnél 2014-ben. A viszontagságos 2020-as idényben is rendeztek két felejthetetlen futamot, hiszen Romain Grosjean is ezen a pályán szabadult ki a lángok közül, majd egy héttel később egy őrült futamon a lebetegedő Lewis Hamilton nélküli mezőnyben Sergio Perez életében először ünnepelhetett futamgyőzelmet. Azt sem feledhetjük, hogy néhány hónapra rá a hétszeres világbajnok komoly küzdelmet vívott az azóta már kétszeres bajnok Max Verstappen ellen, ami csak az első felvonása volt kettejük küzdelmének.

forrás: ESPN

Piros vagy fekete?

Ha Las Vegasról van szó, az emberek 99 százalékának a kaszinók és a rulettasztal fog az eszébe jutni, de a legendás város sokkal több ennél. 2024-ben például itt rendezik az NFL nagydöntőjét, vagyis a Super Bowlt, míg idén a Formula-1 hosszú idő után újra kísérletet tesz arra, hogy megvesse a lábát Nevada államában. 1981-ben és 1982-ben ugyanis két ízben már eljött ide a sportág, ám az a próbálkozás elég rosszul sült el, igaz ebben szerepet játszott, hogy a helyszínt is elég rosszul választották meg, és a versenysorozat sem örvendett nagy népszerűségnek az Egyesült Államokban.

Az említett években a Caesars Palace hotel parkolója körül alakították ki a vonalvezetést, ami nem nyerte el a többség tetszését, ezáltal egészen mostanáig csak két ember, Alan Jones és Michele Alboreto mondhatták el magukról, hogy győzni tudtak a szerencsejátékról elhíresült helyszínen. Idén ez biztosan megváltozik, miközben több szempontból is történelmi tettre készülnek a szervezők.

A mostani kialakítás ugyanis teljesen új utcai pályának minősül, ami igyekszik érinteni a város legikonikusabb helyszíneit, az autók pedig jelentős végsebességet érhetnek majd el a hosszú egyenes szakaszok által egy fergeteges szombat esti buli keretein belül. A Las Vegas-i Nagydíj ugyanis helyi idő szerint szombaton lesz lebonyolítva, amire az 1985-ös Dél-Afrikai Nagydíj óta nem volt példa, ráadásul a 22 órára kiírt kezdés az eddigi legkésőbbi az F1 történetében. Itthon és még több helyen a világban ebből nem sok mindent fognak érezni a nézők, hiszen az időeltolódás miatt már vasárnap lesz, mire a rajtnál kialszanak a lámpák.

Az F1 és a helyi szervezők részéről tehát hatalmas attrakcióval készülnek, ami nem csoda, hiszen az amerikai jogtulajdonos törekvéseinek, az egyre szorosabb futamoknak, az új szabályoknak és jelentős részben a Netflixen futó Drive to Survive című sorozatnak hála az USA-ban hatalmas népszerűségnek örvend jelenleg a világbajnokság. Ezt a felfelé ívelő tendenciát amennyire lehet, most megpróbálják kiaknázni, szóval elsőre biztosan kitesznek majd magukért Las Vegasban, erről pedig kár lenne lemaradni.

forrás: motorsport.com

Keretbe foglalva

Abu Dhabi 2009-ben mutatkozott be az F1-ben egy kivételesen impozáns helyszínnel a Yas Marina Circuit képében, rögtön szezonzáróként. Ezt a pozíciót a szervezők azóta csak három alkalommal nem kapták meg, így akárcsak annak idején Suzuka, vagy Interlagos, ez is kultikus helyszínné vált a világbajnoki címek miatt. Sebastian Vettel, Max Verstappen és Nico Rosberg számára különösen fontos ez a helyszín, hiszen itt nyerték az első címüket, de Lewis Hamilton is ünnepelhetett már ezen a pályán.

Mindezeken túl is egyedi, amit itt láthatnak a szurkolók, mivel továbbra is ez az egyetlen olyan verseny, ami még nappali fényviszonyok között indul, viszont már villanyfényben ér véget, de akkor is kiváló döntés ide jönnie egy rajongónak, ha imádja a vidámparkokat, vagy netán a Ferrarinak szurkol. Az átadással szinte egyszerre ugyanis itt nyílt meg a világ első Ferrari tematikájú vidámparkja egy elképesztő sebességű hullámvasúttal, amin úgy érezhetik magukat a szórakozni vágyók, mintha egy igazi F1-es autóban ülnének.

A pályát egyébként akkor is érdemes meglátogatni, amikor éppen nem állomásozik itt a Formula-1, hiszen többször tartanak pályanapokat, ahol egészen kivételes sportautókat lehet megcsodálni, de több alkalommal egy kiadós túra keretein belül magát a létesítményt is körbe lehet járni. Amennyiben ez nem lenne elég, a tehetősebbek akár az aszfaltcsíkot is bírtokba vehetik, vagy gokartozni is lehet egy arra kialakított helyen, ha úgy támadna kedvünk.

Ha pedig mégis a versenyhétvége idején lennénk Abu Dhabiban, akkor irány a pályától alig 1,5 kilométerre lévő Yas-sziget, ahol rengeteg szabadtéri sportot űzhetünk, vagy érdemes belülről is megcsodálni a jellegzetes bálna alakú W Yas Marina hotelt, ami konkrétan a pálya körül helyezkedik el, egyszóval lenyűgöző kilátást biztosít.

🏎️ BELÉPŐJEGYES ÉS UTAZÁSI AJÁNLATAINK FORMA-1 FUTAMOKRA 🏁