Ezért lehet még izgalmas az F1-es szezonhajrá

Olvasási idő: 5 perc

Szerző: Szikora Tamás

Bár a Red Bull és Max Verstappen dominanciája miatt mindkét fronton eldőltek a lényegi kérdések, ez még nem jelenti azt, hogy érdektelen lenne a Formula-1 idei szezonjának hátralévő része. Három versenyhétvégével a vége előtt van néhány dolog, amin izgulhatnak a szurkolók, éppen ezért összegyűjtöttük, miért érdemes figyelni ez elkövetkezendő futamokat, így például a szezonzárót, ahol még maradhatnak eldöntetlen kérdések.

Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg.
Facebook és Instagram

Eddigi legjobb évét zárhatja a Red Bull

Az már az idény elején nyilvánvalóvá vált, hogy 2023 az energiaitalosokról fog szólni, ám ekkor még reménykedhettünk abban, hogy a csapat két pilótája komolyabb harcot vívhat az egyéni világbajnoki címért. Négy hétvége után Max Verstappen és Sergio Pérez 2-2-re álltak a nagydíjgyőzelmek tekintetében, ezután viszont a mexikói elveszítette jó formáját, a címvédő pedig elképesztő dominanciát mutatott be. A holland szeptemberig megállíthatatlan volt, így csak idő kérdése volt, mikor lesz világbajnok.

Végül Katarban egy sprintfutamon biztosította be harmadik vb-címét, amire nem volt példa korábban, de eközben sikereinek hála további rekordok kerültek kilátásba, miközben csapata korábban nem látott magasságokba juthat. Verstappen idén már 16 sikernél jár a nagydíjakon, ami új rekord egy szezonon belül, ezt pedig még tovább írhatja a folytatásban. Ha mindez nem lenne elég, már biztosan az övé lesz a legtöbb megszerzett pont egy adott naptári évben, a szezonbéli legtöbb sprintgyőzelem, legtöbb élen töltött kör és kilométer rekordjai, valamint a legnagyobb pontkülönbséggel megszerzett bajnoki cím csúcsa. Mindemellett elérheti még az egy idényen belül megszerzett dobogók és leggyorsabb körök rekordját is, előbbihez még egy pódium kell, utóbbihoz pedig három versenyben futott leggyorsabb kör.

Ami az istállót illeti, nekik most nagyon fontos lenne Pérez formája. A 33 éves versenyző élete legjobbját érhetné el a pontversenyben, ha második helyen zárna, ami a Red Bull számára is történelmi sikert eredményezne, hiszen fennállásuk során először fordulna elő, hogy pilótáik az első két helyen zárnak az egyéni tabellán. Az osztrák istálló egyébként mindössze két sikerre van attól, hogy elvigyék az egy szezonban elért győzelmek rekordját, háromra az évadon belüli rajtelsőségek és leggyorsabb körök csúcsától, illetőleg 36 pontnyira attól, hogy átvegyék az egy idényen belül elért pontok rekordját, tehát nekik sem mindegy, hogyan fejezik be az évet.

Harc a konstruktőrök között

Ahogyan a dolgok alakultak a közelmúltban, vélhetőleg az utolsó futamig ádáz küzdelem folyik majd a konstruktőri tabella második pozíciójáért. Ezt jelenleg a Mercedes foglalja el 371 ponttal, de 349 egységgel a Ferrari alig van lemaradva tőlük. Ne feledjük, jelentős pénzdíjakat osztanak ki az istállóknak a pontversenyben elért helyezés után, tehát ez kifejezetten fontos számukra. Az említett csapatok ráadásul egészen magukra találtak mostanában, de mögöttük is érdekesen alakulnak a dolgok. A McLaren mondhatni pocsékul kezdte az évet, ehhez képest óriásit javultak a nyáron, miközben a tavasszal még második erőnek tűnő Aston Martin egyre lejjebb süllyed. A wokingiaknak ez jó esélyt adhat a negyedik hely elcsípésére, de ehhez még nyilván a riválisuknak is lehet egy-két szava. Mögöttük az Alpine vélhetőleg megtartja a hatodik helyét, ám a Williams, az AlphaTauri, az Alfa Romeo és a Haas Ferrari között izgalmas meccs várható a hetedik pozícióért.

Új győztesek a láthatáron

A fiatalabb generációból szép lassan mindenki megszerzi első futamgyőzelmét, tavaly már Carlos Sainz és George Russell is nyerni tudott, a McLaren formajavulását látva pedig akár még az is benne van a pakliban, hogy Lando Norris vagy Oscar Piastri is csatlakozik a nagydíjgyőztesek társaságához. Norris idén Austinban már egészen jó esélyekkel rendelkezett, de végül nem jött ki neki a lépés, csapattársa viszont részesült egy győztesnek kijáró ünneplésben, igaz Piastri egy sprintfutamot nyert meg. Ezeknek külön fejezete van a statisztikákban, ráadásul épp akkor hozta ezt össze, amikor Verstappen világbajnok lett, így elég kevés figyelem irányult rá, ettől függetlenül ez egy erős jelzés volt arra vonatkozólag, hogy komolyan számolni kell velük a folytatásban.

A graphic titled '2023 podiums' that shows the eleven drivers who have achieved a podium this year. Pictured are: Fernando Alonso, Max Verstappen, Carlos Sainz, Charles Leclerc, Lando Norris, Sergio Perez, Lewis Hamilton, Esteban Ocon, George Russell, Oscar Piastri and Pierre Gasly.

forrás: F1 Facebook oldala

Vissza a csúcsra?

Ugyan az évad elején úgy tűnt, Fernando Alonso hosszú idő után újra futamot nyerhet az F1-ben, látván az Aston Martin helyzetét erre most elég csekély az esély, helyette viszont lehet, hogy egy másik nagy bajnokot látunk majd ünnepelni a pódium tetején. A Mercedes tényleg egyre erősebbnek tűnik, Lewis Hamilton pedig egyre jobb teljesítményt nyújt. A hétszeres világbajnok még mindig éhes a sikerre, egy győzelemre pedig egészen jó sansza lehet, főként úgy, hogy Las Vegas mindenkinek új lesz, a brazíliai pályán és Abu Dhabiban pedig kifejezetten jól teljesített a múltban, szóval rá is érdemes lesz odafigyelni.

Ahol lezárulnak a fejezetek

Lassan már tényleg hagyománynak mondható, hogy Abu Dhabi ad otthont a szezonzárónak, a szervezők pedig ragaszkodnak is a naptárban elfoglalt pozíciójukhoz. 2009 óta minden évben ellátogatott ide a világbajnokság, ez pedig idén sem lesz másképp. A fentebb említett okokból mindenképpen érdemes lesz figyelni majd az eseményeket, ahogyan a Formula-2 futamait is, hiszen számukra is Yas Marina Circuit jelenti a szezon záróakkordját, náluk ráadásul még papíron nyílt a harc a bajnoki címért, a legjobb eséllyel pedig Theo Pourchaire érkezik meg.

Az igazi rajongóknak mindenképp érdemes legalább egyszer ellátogatniuk ide, hiszen a pálya igazán impozáns látványt nyújt, akárcsak az egzotikus és ultramodern környezet, melyben elhelyezkedik. Az aszfaltcsík mellett helyezkedik el az elképesztő élményt adó Ferrari World Abu Dhabi vidámpark, a vonalvezetésnek köszönhetően pedig a versenyautók elhaladnak a lenyűgöző W Abu Dhabi – Yas Island hotel mellett, tehát mondhatni egy hatalmas szórakoztatóipari komplexumról van szó. Nézőként ráadásul egyedülálló élményben lehet része a kilátogatóknak, hiszen az egyes helyekről jelentős része belátható a pályának, miközben az ülőhelyek mindegyike fedett kialakítást kapott.

Utazási ajánlatainkat Forma-1-es versenyekre IDE kattintva találjátok