F1 2025: az évtized eddigi legszorosabb szezonja következhet

Olvasási idő: 4 perc

Szerző: Szikora Tamás

2026-ban radikális változások állnak be a sportágban, mind a motorokat, mind az aerodinamikát illetően. Jövőre viszont a technikai szabályok nem módosulnak jelentősen, így a 2024-es év végén látott erőviszonyokra alapozhatunk. Ezek alapján egy kivételesen izgalmas idényre kerülhet sor, miközben a mezőny összetétele komoly átalakuláson megy át. Mi vár ránk 2025-ben?

Kövessétek közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg:

Facebook Instagram TikTok

Csapatváltások és újoncok

Sok pilótát új csapatnál köszönthetünk jövőre, miközben több újonccal is gazdagodik a mezőny. Az év legnagyobb bombáját még a szezon előtt robbantották, amikor kiderült, Lewis Hamilton a Ferrarihoz igazol. A hétszeres világbajnok ezzel óriási kihívás előtt áll, viszont akárcsak 2013-ban, amikor a Mercedeshez szerződött, ezúttal is egy új érát megelőző évben vált istállót. 

2026-tól ugyanis rengeteg dolog változik a motorokra és az aerodinamikára vonatkozó szabályokban, így ahogy annak idején, most is lesz egy éve maga köré építeni a csapatot, és megszokni a légkört. Az olaszoknál Carlos Sainz helyét veszi át, aki egy újabb fontos dominót döntött el, amikor bejelentette, a Williamsnél próbál szerencsét. Mivel a brit alakulat elég szépen fejlődött, a Mercedes új szabályok szerint épült erőforrásairól pedig jó hírek érkeztek, így ez a döntés később még kifizetődhet. 

Teljesen új párossal vág majd neki az évnek a Haas. Kevin Magnussen és Nico Hülkenberg is távozik, helyükre az Alpine-tól Esteban Ocon, valamint egy már bizonyított fiatal tehetség, Oliver Bearman érkezik. Utóbbi a Formula-2-ből, de idén az F1-ben tartalékként három futamon is elindulhatott. Először minimális tapasztalattal kellett helytállnia a Ferrarinál, majd jövő évi csapatánál kétszer is beugrott, amikor szükség volt rá. 

Újoncként jön Ocon helyére Jack Doohan, aki az ötszörös MotoGP világbajnok, Mick Doohan fia. Ezzel Daniel Ricciardo távozása után ismételten kettőre növekszik az ausztrál versenyzők száma, az Alpine pedig büszke lehet, mert egy tehetséges, saját nevelésű pilótával indulhatnak. Érkezik még az egyik legnagyobb tehetségnek kikiáltott Kimi Andrea Antonelli is, aki Hamilton helyét veszi át a Mercedesnél. Szereplésével 2021 után újra lesz olasz pilóta a Formula-1-ben. 

Az újoncok sora ezzel viszont még nem ért véget. Az F2-ben nagyszerűen teljesítő Gabriele Bortoleto is megérkezik, aki a Saubernél bizonyíthat. Ezzel Pietro Fittipaldi 2020-as beugrása után lesz újra brazil versenyző a mezőnyben, Bortoleto pedig a rutinos Hülkenberg mellett versenyezhet, aki a Haastól vándorol át. 

Apróbb, de fontos változások

2025-től eltörlik a nagydíjakon megszerezhető bónuszpont intézményét. Ezt eddig a leggyorsabb körért osztották, de az FIA Motorsport Világtanácsa novemberben jóváhagyta ennek megszüntetését. Emellett növelik az autók üzemanyag nélküli minimum súlya is. Ez 798 kg-ról 800 kg-ra növekszik. Megjelenik egyfajta légkondícionálás is. Bár ezzel már korábban is voltak gondok, a tavalyi Katari Nagydíj során tényleg rengeteg pilóta küzdött a túlzott meleg miatt kimerültséggel, vagy dehidratációval. Ennek ellensúlyozására megegyeztek egy hűtőberendezés kifejlesztéséről, amit a versenyzők a forró futamokon használhatnak. 

Az is biztos, hogy a jövőben összezárják a rajtrácsot, ha a hiányzó autók miatt megüresednek a helyek. Ebből idén kialakult egy kisebb káosz Brazíliában, így ennek megpróbálják elejét venni. Ugyancsak fontos, hogy a következő idényben megduplázzák a fiatal versenyzők számára fenntartott szabadedzés-időt. 

Vége a Red Bull uralmának? 

Az új szezon természetesen új autókat hoz magával, ami változtathat a dolgokon. Ezek viszont jelentős részben az idei versenygépekre alapulhatnak, így a most látottak alapján joggal várhatunk szoros küzdelmet. Ugyan Max Verstappen és a Red Bull nagyon dominánsan kezdte 2024-et, előnyük fokozatosan elfogyott. A McLaren és a Ferrari is számtalanszor jobbnak bizonyult, miközben bizonyos pályákon a Mercedes is kifejezetten erős volt. Ez már idén is egy nagyon szoros konstruktőri versenyfutást eredményezett, és bár Verstappen már Las Vegasban bebiztosította címét, ez nagyban volt köszönhető a szezon első felében kiépített előnynek. 

Közös bemutató az év elején 

Az előszezon egyik legfontosabb eseményére a londoni O2 arénában kerül sor. Február 18-án mind a tíz csapat, mind a húsz versenyzője közösen kiáll a színpadra a nézők elé egy óriási show keretében. Persze tekintve, hogy az előszezoni tesztekre majd csak ezt követően kerül sor, vélhetően szinte mindenki csak a 2025-re szánt festését leplezi le. Ettől függetlenül látványos műsorra, eddig még nem láthatott produkciókra számíthatunk. 

Utoljára látunk ilyen autókat 

2026-tól ahogyan arról már fentebb szót ejtettünk, megváltoznak a motorszabályok, és az aerodinamikai szabályok is. Bár szemre a versenygépek nem módosulnak annyira radikálisan, mint 2021-ről 2022-re, azért egészen más kinézete lesz az autóknak. A jelenlegi szabályrendszer szerint épült technikákkal tehát jövőre mennek utoljára a pilóták, így ilyen szemmel is érdemes lesz megnézni a helyszínen az eseményeket. 

UTAZÁSI AJÁNLATAINK FORMA-1-RE