Olvasási idő: 5 perc
Szerző: Szikora Tamás
Más okokból ugyan, de mindkét kétszeres világbajnoknak sikerült már megdöntenie néhány rekordot idén, ezt a sort pedig tovább folytathatják. A Red Bull hollandja elképesztő dominanciát mutat ebben az esztendőben, a rutinos spanyol pedig szinte újjászületett az Aston Martinnál. Lássuk, milyen célok lebeghetnek a szemük előtt a folytatásban!
Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg.
Facebook és Instagram
Ismét egy emberről szól az F1?
Mivel Max Verstappen és a Red Bull mögött kifejezetten izgalmas csatákat láthatunk, így unalmasnak nem nevezhetjük az idei szezont, az viszont tagadhatatlan, hogy az energiaitalosok jelenleg verhetetlenek. Az Osztrák Nagydíjjal együtt eddig kilenc versenyhétvégét bonyolítottak le 2023-ban és bár kettő verseny is elmaradt, a mostani fölényt látva, valószínűleg Sanghajban és Imolában sem lett volna sokkal több esélye az ellenfeleknek. Míg a tavalyi év első fele egy Ferrari-Red Bull csatát hozott, idén legalább ugyanakkora dominanciát látunk, amit az előző évtizedben a Mercedes, előtte pedig szintén a Red Bull mutatott, de valószínűleg a maranellóiak sikerkorszakára sem kell emlékeztetnünk senkit. A 2000-es évek elején Michael Schumacher sokáig verhetetlennek tűnt, most pedig hasonló a helyzet Verstappen esetében.
Ehhez persze sokat hozzátett, hogy míg nekik sikerült fejlődniük, addig a Ferrari visszaesett, de a Mercedes sem úgy indította az évet, ahogyan azt 2022 végén elképzelték. A meglepetést végül az Aston Martin szállította, amelyik több futamon is második erővé lépett elő. Ez a csapat azonban még több szempontból is az útja elején jár, ráadásul ahhoz képest, hogy tavaly a középmezőnyben voltak, ez már így is erőn felüli teljesítmény. Ugyan két sprintfutamos hétvégét is rendeztek eddig, márciustól egészen július elejéig csak Max Verstappen és Sergio Perez tudott győzni, utóbbi pedig erős kihívónak tűnt eleinte, ám az utóbbi néhány versenyen kezdett elfogyni a lendülete. Sokat hibázott, főként a kvalifikációkon, ami egyértelműen a címvédő malmára hajtotta a vizet, ezzel együtt a rekordok sem maradtak el.
forrás: Oracle Red Bull Racing Twitter oldala
Vettel egyik rekordja a múlté, de még van mit megdönteni
A 2022-ben visszavonult négyszeres világbajnok, aki a Ferrarinál is letette a névjegyét, a legtöbbeknek mégis a Red Bull csapatánál töltött időszaka marad meg az emlékezetében. Nem véletlenül, hiszen Sebastian Vettel mindegyik vb-címét náluk szerezte, ekkoriban pedig két ízben is dominálni tudott. 2011 leginkább róla szólt, de 2013 második felében sem volt igazi ellenfele. Mielőtt eligazolt volna, összesen 38 győzelmet szerzett az osztrák istállóval, amit Verstappen idén múlt felül Spanyolországban, azóta pedig már összesen 42 sikernél jár, de más csúcsokat is elérhet még idén.
A zsinórban megszerzett győzelmek rekordját szintén Vettel tartja kilenc sikerrel, Verstappen pedig most jár ötnél, de még ha meg is szakadna nyáron a sorozat, ne feledjük, hosszú a szezon. Az egy adott idényben szerzett győzelmek, illetőleg az egy szezonban szerzett legtöbb pont is a holland nevéhez fűződik, ám ezeket akár tovább is javíthatja, míg Vetteltől másik két csúcsot is átvehet. A legnagyobb különbséggel megszerzett bajnoki cím rekordját a német tartja 155 egységgel, akárcsak az egy idényben elért legtöbb pole-pozíciót 15 rajtelsőséggel, de Verstappen mindkettőhöz közel kerülhet.
forrás: Getty / Daily Express
Alonso továbbra sem lassít
Fernando Alonso azt már többszörösen is bebizonyította, hogy milyen kiváló autóversenyző, elvégre a Dakaron és az Indy500 mezőnyében sem vallott szégyent, Le Mans-ban pedig nyerni tudott a 24 óráson. Az F1-be való visszatérése után viszont senki sem várt tőle csodát, már az is nagyszerű volt, hogy elért egy dobogót az Alpine színeiben két éve, az Aston Martinhoz való átigazolásakor pedig szintén nem gondolta senki, hogy újra csúcsformába kerül. Új csapatához azonban a lehető legjobbkor került, mivel a legendás brit márka igencsak erős autót épített az idei évre, ami csak tovább növelte a tapasztalt versenyző szűnni nem akaró motivációját, ahogyan az eddigi hat dobogó is 2023-ban.
Alonso már csak a kora és az F1-ben eltöltött évek száma miatt is közel került néhány rekordhoz, de teljesítménye okán is kilátásba került néhány. Az egyik legfontosabb, hogy ő lehet az első a Formula-1 történetében, aki eléri a 20 ezer megtett kört a sportágban. Jelenleg a sprintversenyeket nem számítva 19 711 körnél jár, ha pedig az Olasz Nagydíjjal bezárólag mindenhol célba ér és az előre meghatározott körszámot is teljesíti a mezőny, akkor Monzában érheti el ezt az elképesztő számot. Ugyancsak övé lehet a legtöbb kör bizonyos pályákon: Silverstone-ban Rubens Barrichello, a Hungaroringen és Monzában Kimi Raikkönen, míg a brazíliai Interlagosban Michael Schumacher csúcsát adhatja át a múltnak.
Another one for the collection. 🏆
Nice work, @alo_oficial!@cryptocom https://t.co/4hGXqzhOcC pic.twitter.com/HqQ6sIhBS0
— Aston Martin Aramco F1 Team (@AstonMartinF1) July 2, 2023
Ha pedig már a pályáknál járunk, Alonso rajtolt el eddig a legtöbbször Melbourne-ben, Barcelonában és Monacóban is, de szintén a legjobbá válhat ebben a tekintetben Spa-Francorchamps-ban, a Hungaroringen, Monzában és Interlagosban is. Ezen túlmenően Alonso már 20. idényének kezdett neki idén, amit rajta kívül senki más nem mondhat el magáról, ha pedig legalább 19 versenyen áthalad a célvonalon, akkor ő lesz az egyetlen, aki ezt legalább 300 alkalommal megtette karrierje során. A legtöbb pontszerző helyezés is az övé lehet a Magyar Nagydíjon, ám aligha ezek a dolgok érdeklik a lassan 42 éves versenyzőt. Alonso ugyanis 2013 óta vár arra, hogy újra futamot nyerjen, ez még a Ferrarinál sikerült neki utoljára, így a következő sikerével azonnal övé lenne a két futamgyőzelem között eltelt legtöbb idő rekordja. Ezt jelenleg Riccardo Patrese tartja 6 év, 6 hónap és 28 nappal, Alonso azonban már több mint 10 éve vár arra, hogy az F1-ben elsőként szelje át a célvonalat.