Új szelek fújnak a Formula-1 világában

Olvasási idő: 3 perc

Szerző: Szikora Tamás

Miközben az elmúlt évek a Mercedes és Lewis Hamilton dominanciájáról szóltak, az idei év több szempontból is új korszakot hozott az F1-ben. Cikkünkben a szezon első felének legérdekesebb történéseit vettük górcső alá. 

Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességekkel készülünk a Forma-1-es Magyar Nagydíjjal kapcsolatban:
Facebook és Instagram

Generációváltás a mezőnyben

A 2021-es idény elképesztően fordulatos volt, különösen az utolsó futam Abu-Dhabiban. Akkor Max Verstappen megszerezte élete első világbajnoki címét, amivel végérvényesen eldőlt, hogy az előző évtized második felében érkező generáció már nemcsak a jövőt jelenti. Ennek persze voltak jelei korábban is, így például Charles Leclerc kiváló szezonja 2019-ben, ám a monacói számára akkoriban még nem jött ki a lépés, ahogyan jelenlegi csapattársa Carlos Sainz számára sem. Jelenleg ott tartunk, hogy mindhárom pilóta az élmezőnyhöz tartozik, és eddig kizárólag a Ferrari, vagy a Red Bull pilótái nyertek futamot, míg az a Lewis Hamilton, aki éveken át uralta a sportágat, jelentős gondokkal küzd. Ennek több oka is van.

formula-1-max

A versenyzők legnagyobb problémaja

Az átfogóbb szabályváltozásokban szinte mindig kódolva van, hogy néhány csapat nagyon ráérez az újdonságokra, de az is, hogy egyes istállók sokat veszítenek rajta. 2022-ben erre tökéletes példákat láttunk az új aerodinamikai reguláknak köszönhetően, melyek hosszú idő után ismét a szívóhatást helyezték előtérbe, ezzel előidézve az úgynevezett delfinezés jelenségét. Az autók egyenesben látott folyamatos pattogása ennek egyik negatív hozadéka volt, amivel a Mercedes szenvedett a legtöbbet, így az erősorrend is megváltozott a korábbihoz képest. Bár a Red Bull továbbra is az élen maradt, legfőbb kihívóként a Ferrari lépett elő, mögöttük pedig igazán szoros verseny alakult ki a harmadik helyért. Ezt féltávnál jelenleg már a fejlődésben lévő német márka foglalja el, de az újítások folyamatosan érkeznek, tehát ez akár még változhat is a jövőben.

Meglepetéseket okozó titánok és „matuzsálemek”

Van néhány tehetség, akikről folyamatosan azt prognosztizálták, hogy egyszer eljön majd az idejük, ám a sikerek valahogyan eddig elkerülték őket. Carlos Sainz például nem éppen a legjobb időszakban érkezett meg a Ferrarihoz, és a mostani idény kezdetén is úgy tűnt, hamar a második számú pilóta szerepébe kerülhet, de ettől már némileg eltávolodott, főként, hogy Silverstone-ban megszerezte karrierje első győzelmét is. Nem szabad még megfeledkezni George Russellről sem, aki hihetetlenül konstans teljesítményre képes, és idén még nem zárt az ötödik helynél hátrébb, de a Formula-2 2020-as bajnoki címét bezsebelő Mick Schumacher is kezd magára találni, így kíváncsian várjuk, miként bontakozik majd ki a folytatásban. Hasonló a helyzet néhány pilótával kapcsolatban a mezőny hátsóbb részében is, ahol Fernando Alonso kiugró eredményeire nem biztos, hogy sokan fogadni mertek volna sokan, de Valtteri Bottas másodvirágzására az Alfa Romeónál, vagy éppen a Red Bull és a Ferrari sorozatos technikai gondjaira sem, ami alapjaiban határozta meg a pontverseny alakulását.

forrás: Formula1.com

A világbajnoki pontverseny állása féltávnál

Miközben sokan arról beszélnek, mennyire beváltak az új szabályok a versenyek minőségét látva, a legnagyobb figyelem még mindig azokra a pilótákra irányul, akik a vb-harcban aktívan részt vesznek. Az elmúlt években a fiatalok közül a legtöbben Verstappen, és Leclerc nevét említették meg, mint jövőbeli bajnokot, előbbi pedig már be is teljesítette a rá vonatkozó jóslatot, de látva, milyen formában van, a monacói versenyzőnek is komoly esélye van erre. Az idei év eddig többnyire kettejükről szólt, megfűszerezve a csapattársaik kiugró eredményeivel. Sergio Perez például egyértelműen másodhegedűsnek érkezett az osztrák alakulathoz, ám a mostani versenygépük az átfogóbb fejlesztések bevetése előtt inkább a mexikóinak kedvezett, és a túloldalon Sainz is komoly fejtörést okozott Leclerc számára. Mivel mindketten elraboltak már 1-1 győzelmet, így az év második felében akár ők is meglepetést okozhatnak.

A tabellát Verstappen jelenleg 38 egységgel vezeti Leclerc előtt, de már többször láttuk, milyen gyorsan fordulhat a kocka. Sergio Perez tavasz végén látott formája, vagy éppen Sainz felemelkedése is elég hamar átalakította a pontversenyt, míg a Mercedes versenyzői szorgosan gyűjtik a pontokat. Kizárólag ők szereztek 100 pontnál többet, ezek pedig hatással voltak a konstruktőri pontversenyre is. Utóbbinál az energiaitalosok 36 pontos előnye viszonylag csekélynek számít a Ferrarival szemben, a Mercedes pedig egyelőre stabilan őrzi a dobogós pozíciót.

Összes Forma-1-es ajánlatunk

 

Ha szeretnéd megtekinteni a Száguldó Cirkusz egyik futamát, javasoljuk, hogy már most regisztrálj belépőjegyért a jövő évi Osztrák Nagydíjra

F1 Olasz Nagydíj – Monza (repülővel)