Vajon működni fog a Hamilton-Ferrari házasság?

Olvasási idő: 4 perc

Szerző: Szikora Tamás

Bár sokan meglepődtek, valójában Lewis Hamilton Ferrarihoz való szerződése nem volt annyira váratlan. Az időzítés és a bejelentés módja viszont már annál inkább. Cikkünkben körüljárjuk, mit nyerhetnek vagy mit veszíthetnek ezzel a felek, valamint a Ferrari halhatatlan presztízsére is kitérünk.

Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg:

Facebook Instagram TikTok

Összegezzük, mi is történt pontosan 2024. február 1-én. Az olasz sajtóban reggel megjelent, hogy Lewis Hamilton 2025-től a Ferrarinál versenyezhet. Ez kissé nehezen hihető volt, hiszen a brit pilóta többször elmondta, hogy a Mercedesnél szeretné befejezi karrierjét, ahová 2025 végéig szólt a szerződése. Abban viszont volt egy kitétel, hogy akár egy év múltán is távozhat, így részben erre alapultak a hírek, melyek aztán futótűzként terjedtek a világsajtóban.

Egy idő után a legismertebb szaklapok is tényként közölték a váltást, a Mercedes pedig még aznap egy értekezletet hívott össze, ahol közölték Hamilton távozását. Nyilvánvalóvá váltak tehát a dolgok, este pedig már özönlöttek a hivatalos bejelentések. Előbb a Mercedestől, majd a Ferraritól, de Carlos Sainz is közleményt adott ki, hiszen azelőtt pár nappal erősítették meg, hogy Leclerc hosszabbított az olaszokkal. Így a spanyolnak kell távoznia az évad végén.

A Ferrari vonzereje

Maranellóba igazolni mindig is óriási dolognak számított, ha pedig a Ferrari szeretné jobban a kapcsolatot, az már igazi megtiszteltetésnek számít. Ebben bőven benne van a Formula-1-ben elért 15 egyéni és 16 konstruktőri világbajnoki cím, a náluk lévő jelentős költségvetés és komoly infrastruktúra, valamint a hatalmas marketingérték. A Ferrarinak ráadásul mindig is érdeke volt becserkésznie az adott kor legtöbbet érő, legsikeresebb vagy legtehetségesebb pilótáit, így nem meglepő, hogy legendás személyiségek versenyeztek náluk. Hogy csak néhány nevet említsünk, Alberto Ascari, Juan Manual Fangio, Niki Lauda mind csúcsra jutottak a csapattal, Michael Schumacher pedig velük írta át a rekordokat és vált minden idők legjobb versenyzőjévé a vb-címek tekintetében.

Rajtuk kívül olyan versenyzőket is sikerült megszerezniük, mint Nigel Mansell, Alain Prost, Fernando Alonso vagy Sebastian Vettel, akik ugyan nem lettek világbajnokok, de mind bevállalták a Ferrarival járó kihívást. Náluk versnyezni ugyanis jóval nagyobb nyomással jár, a sajtó, a szakma és a szurkolók felől is, mint másutt. Továbbá figyelemből is több jut, de így talán még többet érnek a sikerek. Ennél a csapatnál amiatt sem kell aggódnia egy versenyzőnek, hogy a sport háttérbe szorulna, hiszen annak idején az alapító, Enzo Ferrari éppen azért kezdett el közúti autók eladásával foglalkozni, hogy finanszírozni tudja a több fronton is helytálló márkát. A Ferrari ráadásul a sportág első szezonja (1950) óta jelen van a Formula-1-ben, így nem véletlen az a közhely sem, miszerint az F1 nincs meg a Ferrari nélkül és ez fordítva is igaz.

Miért éppen most?

Hamilton szempontjából a mostani időzítés részben a meglévő szerződése miatt volt meglepetés, nem beszélve életkoráról, a Mercedeshez való kötődéséről és a sportágban eltöltött idejéről. Lewis Hamilton ugyanis mindig Mercedes-motorral hajtott autót vezetett az F1-ben: először a McLarennél, ahol 2008-ban megszerezte első vb-címét is, majd 2013 óta a németek gyári istállójában. Sokan persze akkor is ledöbbentek, amikor odaigazolt, de ma már tudjuk, hogy jó döntést hozott. A Mercedes segítségével hatszor lett világbajnok, a közelmúltban pedig egyre inkább úgy tűnt, hogy visszavonulásáig hűséges maradhat hozzájuk. Főleg, mivel jövőre már 40 éves lesz.

„Most esélyem nyílik beteljesíteni egy másik gyerekkori álmomat: Ferrari-vörösben versenyezni” – írta Lewis Hamilton Instagram-posztjában a nemrégiben tett bejelentést követően.

Ezt persze több dolog is alátámaszthatja. A legnagyobbak többsége próbára tette magát, de csak kevesen tudtak csúcsra jutni az olaszokkal. Példaképe, Ayrton Senna is szeretett volna itt versenyezni, ám ezt sajnos már nem élhette meg. Továbbá Hamilton jó pár éve a Ferrari vásárlójának számít, amit a márka alelnöke, Piero Ferrari árult el a Quotidianónak. „Akkoriban újítottuk meg a szerződésünket Sebbel, a dolgok pedig jól mentek. Ekkor viccelődött azzal Lewis, hogy ha vártunk volna még 12 hónapot, akkor jött volna” – emlékezett vissza.

Szintén a Ferrari iránti érdeklődést támasztotta alá, amit Matt Bishop, a McLaren egykori sajtófőnöke mesélt el. 2015. szeptember 28-án egy tokiói bárban diskuráltak, amikor rákérdezett, akar-e a Mercedesnél maradni visszavonulásáig? „A legjobban azt akarom, hogy egy nap a Ferrarinál versenyezhessek” – mondta Hamilton Bishop visszaemlékezése szerint.

Mindkét fél nyerhet rajta

Hamilton szempontjából több érv szólhatott a váltás mellett, mint ellene. A Mercedes irányt tévesztett az elmúlt években, s ki tudja, mennyi idő alatt találnak vissza. A Ferrarinál persze ugyancsak sok a kérdőjel, de aligha lett volna később lehetősége kipróbálni magát Maranellóban. Azt sem veheti el tőle már senki, hogy hétszeres bajnokként beérte Schumachert és maga mögött tudhat egy domináns időszakot. Ha meglenne a nyolcadik vb-győzelme, a címek tekintetében minden idők legjobbja lenne.

Amennyiben mégsem sikerülne, legalább stílusosan vonulhatna vissza és elmondhatná magáról, hogy ezt a kihívást is bevállalta. S ahogyan legutóbb a Mercedeshez, most is éppen egy új szabályrendszer bevezetése előtt egy évvel érkezik. Sokat nyomhatott a latban a csapatfőnök, Frédéric Vasseur személye is, akivel még az ART gárdájánál dolgozott együtt 2006-ban, amikor a GP2 széria bajnoka lett.

Vasseur és Hamilton útjai 2006 után újra keresztezik egymást. (forrás: The Telegraph)

Az olaszok számára pedig szintén jó az üzlet, hiszen a bejelentés hatására komolyan megugrottak a Ferrari-részvények, a hírverés és a marketing szempontjából pedig biztosan jó húzás volt Hamilton megszerzése. Tapasztalata és meglátásai sokat érhetnek a fejlesztés során, miközben nem felejthetjük el a szakembereket sem, akik miatta érkezhetnek a csapathoz. Erre Vasseur már 2023-ban is utalt egy interjúban.

„A vezetés mellett technikai és stratégiai szempontokban is kimerül egy topversenyző hozzájárulása. Egy mérnököt is könnyebb leigazolni, ha ott van Hamilton, Verstappen vagy Leclerc” – mondta el a Gazzetta dello Sportnak.

Azonban ejtsünk néhány szót az esetleges problémákról is. Ha ugyanis sikertelenek lesznek, az Hamilton és a Ferrari megítélésén is csorbát ejthet, főként a fentebb már említett nyomás okán. Sok nagy név távozott már innen rossz érzésekkel, a sportágban eltöltött idejét és korát tekintve pedig a hétszeres világbajnoknak nem biztos, hogy lesz lehetősége újraépítenie magát máshol, ha rosszul sülnének el a dolgok. Továbbá azokkal a Ferrari-rajongókkal is el kell fogadtatnia magát, akik nem kedvelik őt. Bárhogyan is alakuljanak a dolgok, annyi biztos, hogy a brit pilóta karrierje egyik legnehezebb feladata előtt áll.

UTAZÁSOK ÉS BELÉPŐJEGYEK A FORMULA-1-ES FUTAMOKRA 🏁