Vajon Verstappen uralja majd a rekordhosszú idényt? – F1 szezonelőzetes

Olvasási idő: 5 perc

Szerző: Szikora Tamás

Egy extrán hosszú versenynaptár, szombati nagydíjak, megújuló sprinthétvégék, vadonatúj csapatnevek és visszatérő helyszínek. Ezek a dolgok már most különlegesé teszik a Formula-1 előttünk álló szezonját, az alábbiakban pedig összefoglaltuk a legfontosabbakat, egyúttal kitérünk a lehetséges erősorrendre is a tesztek alapján.  

Kövesd közösségi oldalainkat, ahol további érdekességeket osztunk meg:

Facebook Instagram TikTok

Egyre sűrűbb a naptár

Volt idő, amikor a 18-19 futam is soknak számított, ám az előző évtizedben már átlagossá vált, ha 20 vagy több nagydíj került be a versenynaptárba, idén pedig már 24 hétvégével számolhatunk. Ehhez még vegyük hozzá, hogy a Formula-1 vezetősége jó ideje hangoztatja, szeretnének még néhány helyszínt hozzáadni a naptárhoz, amelyet emiatt új szemlélettel akarnak átalakítani.

Mivel a hosszú idények már most is hatalmas terhet rónak mindenkire, illetőleg a fenntarthatóságra és a logisztikai kihívásokra is figyelni kell, regionálisan szeretnék csoportosítani a futamokat. A terv megvalósulni látszik, hiszen 2024-ben a Japán Nagydíj átkerült tavaszra a megszokott őszi időpontról, míg Azerbajdzsánba majd csak szeptemberben utazik a mezőny éppen az európai szezon végén, még Szingapúr előtt. Fontos megemlíteni, hogy két helyszín is visszatér: Kína 2019 óta nem rendezhetett a világjárvány miatt, tavaly pedig az Imolába tervezett versenyt is törölni kellett az Emilia-Romagna térségben pusztító áradások miatt.

forrás: corp.formula1.com

Jönnek a szombati nagydíjak, változnak a sprintek

Kezdjük a legfontosabbal: az első két versenyhétvégére csütörtöktől szombatig kerül sor, tehát az első két nagydíj szombaton lesz megrendezve! Ez magyar idő szerint is így lesz, vagyis senki ne keresse vasárnap a Bahreini és a Szaúd-Arábiai Nagydíjakat a tévében, ott maximum az ismétlést találja majd. Ennek oka, hogy miközben az F1 megpróbálta ésszerűbbé tenni a naptárt, figyelni kellett a Ramadánra, vagyis a muszlimok böjti időszakára.

Ez idén március 10-tól április 8-ig tart, de fontos tudni, hogy mozgó ünnepről van szó. Ebben az időszakban a szervezők már a korábbi években sem akartak futamot rendezni, vagyis az F1-nek nem sok választása maradt. Az év már így is elég korán indul, ezért sokkal előrébb nem hozhatták a dolgokat. Vagy sutba kellett volna dobni a fenntarthatóbb terveket és áttenni Szaúd-Arábiát a szezon második felére, vagy opció volt, hogy szimplán előrébb hozzák egy nappal a versenyhétvégét.

Végül maradtak az utóbbinál, de mivel a szabályok értelmében egy hét szünet mindenképp szükséges a versenyek között, így a Bahreini Nagydíjat is elmozdították. Szombati nagydíjra egyébként hivatalosan a Las Vegas-i Nagydíj esetében is sor kerül, ám ez az európai nézők számára nem sok változást jelent, mivel az időeltolódás miatt ez nálunk már vasárnap reggeli időpontot jelent.

Jön azonban változás a sprintfutamos hétvégéknél is. Idén is hat helyszín, egészen pontosan Kína, az USA-ban Miami és Austin, Ausztria, Brazília, valamint Katar ad majd otthont ezeknek. Ami változik, hogy pénteken az egyetlen 60 perces szabadedzést követően jön a sprintfutam kvalifikációja, majd szombaton a sprintfutammal indul a program. Ezután következik a rendes időmérő edzés, vasárnap pedig maga a nagydíj.

Fura elnevezések

Két csapat is nevet váltott az idei évre, ami a rajongóknál eléggé kiverte a biztosítékot. Az egyik a Sauber volt, amely az utóbbi években az olasz autómárkával kötött partnersége révén Alfa Romeóként futott. Szerződésük tavaly lejárt és nem hosszabbították meg, mivel az istálló hamarosan az Audi gyári csapatává válik. 2026-tól jelenik meg hivatalosan a négykarikás márka, az átmeneti időszakra pedig a Stake nevű online kaszinó és fogadóiroda, illetőleg annak testvérvállalata a Kick lett a névadójuk, ami egy streaming platform. Így jött létre, a Stake F1 Team Kick Sauber név. Mint kiderült, alapvetően a Stake F1 Teamet használnák, de több országban sem reklámozhatnának sportfogadó szolgáltatást, így ilyenkor a Kick Saubert alkalmazzák. A vázat is utóbbiról nevezték el, de a Formula-1 hivatalos platformjain is így hivatkoznak rájuk. A tesztek közvetítéseiben is a Kick Sauber jelent meg.

Hasonló helyzetbe került még a korábbi AlphaTauri, amely innentől kezdve Visa Cash App RB-ként fut. A Red Bull ugyanis szerette volna nyereségesebbé és eredményesebbé tenni B-csapatát, így technikai és marketinges fronton is új irányt vettek a dolgok. Ennek eredményeképp szakítottak azzal a hagyománnyal, hogy a csapat neve a cég valamelyik termékére utal. Az egykori Toro Rosso név például olaszul vörös bikát jelent, míg az AlphaTauri a saját ruhamárkájuk. Tavaly azonban hoztak egy döntést, miszerint új brandet építenek, kívülről érkező komoly támogatóval. Sokáig úgy tűnt a Hugo Boss lesz a befutó, de szó volt a Racing Bulls név valamilyen használatáról is, végül megjelent két pénzügyi vállalat, a Visa és a Cash App. Az új név persze vitára adott okot, hiszen a többség nem igazán tudta, hogy nevezze őket röviden, de a legtöbb helyen, és ami fő, a Formula-1 részéről is csak RB-ként említik őket.

További érdekesség, hogy a csapat weboldalát böngészve és az FIA nevezési listájából is kiderül, az energiaitalosok kisebbik csapatának anyagcégét Racing Bulls S.p.A-ként jegyezték be, ami további magyarázat lehet a rövidítésre.

Extra motiváció

Szokatlan módon ugyanazt a felállást kapjuk majd meg a csapatoknál, mint az előző esztendő végén, ám az idei év a nagy bejelentéseké lehet. Az első bombát Lewis Hamilton robbantotta, amikor bejelentette, 2025-től a Ferrarihoz csatlakozik, de rengeteg pilótának idén jár le a szerződése, ami plusz motivációt adhat számukra.

Biztosan lejár a kontraktusuk 2024-ben:

  • Sergio Perez (Red Bull)
  • Lewis Hamilton (Mercedes – 2025-től a Ferrarinál)
  • Carlos Sainz (Ferrari – biztosan távozik csapatától)
  • Fernando Alonso (Aston Martin)
  • Esteban Ocon (Alpine)
  • Pierre Gasly (Alpine)
  • Logan Sargeant (Williams)
  • Daniel Ricciardo (RB)
  • Yuki Tsunoda (RB)
  • Valtteri Bottas (Sauber)
  • Guanyu Zhou (Sauber)
  • Kevin Magnussen (Haas)
  • Nico Hulkenberg (Haas)

Vajon elkaphatja valaki Verstappent?

A tavalyi év Max Verstappenről szólt, aki idén is favoritnak számít a szezonelőtti tesztek alapján. A holland és csapata kifejezetten elégedett volt a háromnapos gyakorlást követően, ahol azonban csak a nyitónapon tudtak a lista élén zárni, az ezt követő két alkalommal Carlos Sainz, majd Charles Leclerc futották meg az adott nap legjobbját.

A tesztekből persze messzemenő következtetéseket nehéz levonni, hiszen itt három napba kell belesűrítenie egy rakás munkát a csapatoknak. Bár látjuk a körszámokat, a köridőket és azt is, hogy azokat milyen etapokban és milyen gumikeverékeken futották, nem tudhatjuk, mennyi üzemanyaggal és milyen motor üzemmóddal köröztek. Ettől függetlenül azért néhány dolgot kiolvashatunk az adatokból, így azért lehet valamennyire következtetni.

A mezőny nagy része összességében a Red Bull autóját látja a leggyorsabbnak és az elemzések javarésze is ezt támasztotta alá, azt viszont nehéz lenne megmondani, mekkora az előnyük. Annál is inkább, hogy a Ferrari látványosan sokat fejlődött, főként a gumikezelést illetően, ami sok más mellett az egyik legnagyobb problémájuk volt. A versenyszimulációkon nagyon konstans időket futottak, főként a Pirelli keményebb keverékein voltak igazán meggyőzők, de könnyen lehet, hogy ebben a tekintetben a Mercedes hasonló erőt képvisel.

A szakértők zöme szerint a maranellóiak főleg egy körön lehetnek igazán közel az energiaitalosokhoz, itt pedig harmadik erőként a McLaren, esetleg a Mercedes lehet hozzájuk a legközelebb, míg mögöttük pedig az Aston Martin, valamint az RB jöhet az erősorrendben. Fontos azonban újra hozzátenni, hogy ezek az időket és adatokat nem vehetjük teljesen készpénznek, komplexebb képet majd akkor kapunk, ha már többféle pályatípuson is járt a mezőny.